Seronoknya belajar kat Universiti .. berpakaian cam ni dalam dewan kuliah ..
Okey .. nampaknya pelajar dah tak sabar nak tau
jawapan @ skema kepada soalan sejarah kertas 3 yang cikgu berikan sebagai
contoh dalam entri sebelum ini ..
Nah, di bawah ini contoh jawapan yang boleh pelajar
berikan.
(Berikut cikgu berikan dalam bentuk isi-isi. Pelajar perlu menghuraikannya dalam bentuk esei. Alaaa bukannya susah sangat kan. Tambah ayat sikit-sikit je. Pelajar boleh guna ayat pelajar sendiri atau guna je wacana penyambung ayat .. jadikannya satu ayat kemudian titik. Buat ayat balik kemudian titik. Buat ayat lagi .. lagi .. dan lagi. )
Selamat menjawab
adik-adik kesayangan cikgu semua …
Pengenalan
1. Jelaskan maksud nasionalisme di Asia Tenggara (5m)
o
Perasaan cinta akan bangsa dan Negara
o
Gerakan membebaskan tanah air
o
Tidak terhad kepada
pembebasan kuasa politik sahaja
o
Juga pembebasan cengkaman ekonomi
o
Pembebasan kebudayaan asing
(5x1M=5M)
|
2. Huraikan faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Asia
Tenggara (30 m)
1 .Dasar penjajah barat
o
Menimbulkan perasaan tidak puas hati rakyat
o
Sistem birokrasi barat tidak beri peluang kepada rakyat
tempatan
dalam pentadbiran moden
o
Rakyat kekal dalam ekonomi tradisional
o
Dasar ekonomi penjajah seperti tanaman paksa dan sistem
polo
menindas penduduk pribumi
o
Penjajah mewujudkan jurang sosial dengan menganggap mereka
dalam kelas tersendiri
o
Penjajah hanya layak bergaul sesama mereka dan elit
tempatan
o
Dasar keterbukaan penjajah terhadap kemasukan imigran
o
Penguasaan imigran dalam ekonomi
2. Pengaruh Agama
o
Dapat menyatukan rakyat tempatan
o
Kemunculan Gerakan Islah di Indonesia dan Tanah Melayu
o
Penubuhan persatuan Belia Buddha
o
Golongan agama pencetus nasionalisme
o
Gerakan Islah memperjuangkan pan Islamisme iaitu penyatuan
dunia
Islam menentang penjajah
o
Agama Kristian
menyatukan penduduk Filipina menentang penjajah
o
Penganut Kristian dianggap kelas kedua
3. Karya Kesusasteraan
o
Media untuk menyampaikan mesej kesengsaraan dan kekecewaan
akibat penindasan
o
Di Filipina, novel Noli Me Tangere karya Jose Rizal
o
Di Indonesia, cerpen Kerikil-kerikil Tajam dan Ke Makam
Bonda karya
Chairil Anuar
o
Di Tanah Melayu, novel Putera Gunung Tahan karya Pak Sako
4. Sistem Pendidikan
o
Sikap pilih kasih penjajah
o
Mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah
o
Memberikan pendidikan pada peringkat rendah, terhad kepada
golongan elit dan penduduk Bandar
o
Bertujuan untuk memecahkan perpaduan rakyat
o
Di Burma ,pendidikan sekular dan mubaligh ancaman kepada
sekolah Buddha
o
Di Tanah Melayu, lepasan sekolah vernacular sukar mendapat
pekerjaan
5. Kemunculan golongan intelektual
Ø Berpeluang melanjutkan
pelajaran di barat dan Asia barat terdedah
kepada idea falsafah barat dan Islam
Ø Mereka sedar penjajah
tidak mentadbir tanah jajahan seperti
mentadbir negara mereka sendiri
Ø Mereka memimpin gerakan
nasionalisme setelah kembali ke tanah
air
Ø Menuntut taraf hidup
dibela dan meminta penjajah membebaskan
Negara
6. Pengaruh Media massa
Ø Akhbar dan majalah
menyebarkan idea nasionalis dan menanam
perasaan anti penjajah
Ø Di Vietnam. akhbar
Tribune Indigene dan Cloche Felee
Ø Di Tanah Melayu,
AlIkhwan, Saudara dan Warta Malaya
7. Sistem Pengangkutan dan perhubungan
Ø Kewujudan telefon dan
telegraf memudahkan hubungan nasionalis
Ø Pembinaan jalanraya dan
keretapi menghubungkan kawasan yang
terpisah
Ø Memudahkan rakyat dan
pemimpin bertemu dan berbincang
idea nasionalisme
8. Pengaruh luar
Ø Kejayaan Jepun
menewaskan China 1895 dan Rusia 1905
Ø Membuktikan Negara
kecil dapat menewaskan Negara besar
Ø Perjuangan Mahatma
Ghandi India
Ø Memberi inspirasi
kepada nasionalis di Asia Tenggara
( 50x 1markah = mak 30 markah)
3. Huraikan perkembangan nasionalisme di Filipina dan
Thailand (15m)
Perkembangan Nasionalisme di Filipina
Tahap 1
o
Merupakan gerakan dakyah
o
Dipimpin oleh Jose Rizal
o
Disokong oleh golongan pertengahan berpendidikan barat
o
Menuntut Filipina dijadikan wilayah sepanyol
o
Bangsa Filipina diberikan hak yang sama
o
Bangsa Filipina diberikan kebebasan bersuara
o
Penubuhan Liga Filipina oleh Jose Rizal
o
Tujuan mendesak Sepanyol melakukan pembaharuan politik,
ekonomi dan social
o
Sepanyol rasa terancam
o
Jose Rizal ditangkap, dibuang negeri ke Dapitan dan
dibunuh
Tahap 2
Ø Bermula apabila
Katipunan ditubuhkan oleh Andreas Bonifacio
Ø Memulakan penentangan
secara radikal
Ø Matlamat menyatukan
bangsa Filipina
Ø dan mencapai
kemerdekaan melalui revolusi
Ø Katipunan menggunakan
media cetak sebar fahaman revolusi
Ø Kalayan akhbar rasmi
Perkembangan Nasionalisme di Thailand
Tahap 1 Ø Bersifat anti penjajah
Ø Merupakan kegelisahan
rakyat terhadap penguasaan politik kerabat
diraja
Ø Penentangan terhadap
raja berkuasa mutlak
Ø Perkembangan sistem
pendidikan barat
Ø Pendedahan fahaman
liberal , sistem demokrasi dan sistem raja berperlembagaan
Ø Kelemahan sistem
pentadbiran
Ø Sikap boros raja
Ø Membawa kepada
penubuhan Parti Rakyat 1932 oleh Nai Pridi
Panomyong dan Field Marshall
Phibul Songgram
Ø Parti Rakyat
melancarkan Revolusi Thai 1932
Ø Menamatkan sistem raja
berkuasa mutlak
Tahap 2
Ø Disebabkan rasa tidak
puas hati terhadap cengkaman ekonomi
oleh kapitalis Barat dan orang Cina
Ø Phibul Songram
meluluskan undang-undang menyekat kebebasan
dan penguasaan ekonomi oleh orang Cina
Ø Sekolah Cina dibubarkan
Ø Akhbar Cina diharamkan
Ø Penduduk pribumi
digalakkan melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi
Ø Jawatan tertinggi dalam
kerajaan hanya untuk penganut agama
Buddha
Ø Menukar nama Siam
kepada Thailand bermaksud tanah Bebas
Ø Bekerjasama dengan
Jepun
Ø Berjaya mendapatkan
semula wilayah di Indochina dan di Tanah
Melayu
4. Bagaimanakah semangat nasionalisme dapat dimanfaatkan
bagi mengukuhkan kedaulatan Negara (15m)
Ø Sanggup berkorban demi
kebaikan bersama
Ø Bermusyawarah untuk
mencapai kata sepakat
Ø Menjaga nama baik
negara
Ø Menghargai perjuangan
nasionalis silam
Ø Berusaha meningkatkan ilmu
pengetahuan
Ø Mengisi kemerdekaan
dengan kemajuan
Ø Dengan memupuk
semangat juang yang kental
Ø Tidak mudah berputus
asa dalam menghadapi cabaran
Ø Penerapan jati diri
yang tinggi
Ø Mengekalkan perpaduan
antara kaum
Ø Tidak mengamalkan
diskriminasi antara kaum
Ø Meningkatkan taraf
hidup rakyat
Ø Bertolak ansur dalam
politik
( Mana-mana jawapan munasabah ) (15x1=15M)
5. Berdasarkan pemerhatian anda, jelaskan
kejayaan yang dicapai oleh
negara kita hasil daripada semangat nasionalisme di kalangan rakyat (10m) Ø Dapat mengekalkan kestabilan politik
Ø Dapat memacu ekonomi
setanding dengan negara maju
Ø Dapat mengurangkan
kemiskinan tegar
Ø Melahirkan pemimpin
yang berwibawa seperti Tun Dr.Mahathir
Ø Melahirkan angkasawan
negara iaitu Datuk Sheikh Muzafar
Ø Melahirkan ahli sukan
bertaraf dunia seperti Datuk Lee Chong wei dan
Datuk Nichol David
Ø Mengeluarkan kereta
nasional iaitu Proton Saga, MyV,
Ø Dapat membina
bangunan pencakar langit seperti
Menara
Berkembar Petronas, KLIA, Menara kuala Lumpur
Ø Dari segi
telekomunikasi mewujudkan Koridor Raya Multimedia
Ø Dapat membina Litar
Sepang
Ø Dapat membina Pusat
pentadbiran Putra jaya
(10x1=10)
6. i.
Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam
mengekalkan kedaulatan negara (5m) Ø Masih wujud pertikaian antara kaum
Ø
berlaku rasuah dalam
pentadbiran
Ø
demonstrasi jalanan mengugat kestabilan negara
Ø
masih belum berupaya menghapuskan kemiskinan
Ø
Tidak menghayati Rukun Negara menyebabkan persaan tidak
puas
hati antara kaum
Ø
Masalah sosial seperti dadah, Mat rempit dan pembuangan bayi
Ø
Terhakisnya jati diri di kalangan generasi muda
Ø
Gangguan daripada pihak luar yang ingin menanguk di air
yang
keruh
( 8 x1markah =
max 5 markah)
ii. Nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi cabaran di atas (5m)
Ø Mewujudkan perpaduan
antara kaum
Ø Mengamalkan sikap
bersih cekap dan amanah
Ø Mengamalkan semangat
patriotik/cinta akan negara
Ø Mempunyai jati diri
yang kukuh
Ø Berpegang teguh kepada
ajaran agama
Ø Saling menghormati
kebudayaan kaum lain
Ø Merancang aktiviti yang
boleh disertai oleh pelbagai kaum seperti
Sukan untuk semua dan
perkhemahan
Ø Menjadikan mata
pelajaran sejarah sebagai subjek wajib
lulus
( 8 x1markah = max
5 markah)
7. Nyatakan nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme daripada
semangat
nasionalisme demi mengekalkan kedaulatan negara kita (10m)
Ø Semangat kerjasama
antara kaum
Ø Sikap toleransi antara
kaum
Ø Semangatkeberanian
Ø Semangat juang yang
kental
Ø Sanggup berkorban demi
negara
Ø Perlu menguasai ilmu
pengetahuan
Ø Gigih berusaha
Ø Negara kita
tanggungjawab kita
Ø Berwaspada terhadap
kuasa luar
Ø Menghargai jasa dan
pengorbanan pejuang negara
Ø Patuh kepada
undang-undang
Ø Kesetiaan yang tidak
berbelah bagi
Ø Sikap setiakawan
Ø Menghayati Prinsip Rukun Negara
(10x1=10m)
8. Kesimpulan/rumusan: (5m)
Ø Oleh itu, sebagai
generasi selepas merdeka kita seharusnya
menghargai perjuangan nasionalis silam.
Ø Kita sewajarnya
berusaha untuk mempertahankan dan
mengekalkan kedaulatan negara
Ø serta mengisi
kemerdekaan dengan kemajuan untuk mencapai
matlamat wawasan 2020
Ø Generasi muda perlu
mempunyai jati diri yang tinggi
Ø Tidak mudah dipengaruhi
oleh kebudayaan asing untuk
mengekalkan kedaulatan negara
Ø Sebagai warganegara
Malaysia, kita perlu menjadi modal insan
kelas pertama bertaraf dunia bagi memacu ekonomi negara
Ø Kita perlu menguasai
teknologi terkini dalam mengharungi arus globalisasi
Ø Harapan agar rakyat dapat mengekalkan perpaduan kaum dan meningkatkan pencapaian yang telah dilaksanakan
(5x1=5M)
|
10 comments:
Assalam, cikgu. Boleh tak cikgu buat jawapan untuk kertas 3 ni dlm bentuk essei? Ramai pelajar sekarang tidak mahir dlm membuat essei(lagi2 rakan cina dan india), jadi bantulah kami supaya kami tahu mcm mana penggunaan ayat untuk jawapan kertas 3. Tahun ni sejarah wajib lulus. Terima kasih cikgu. Maaf kalau menyusahkan cikgu.
cikgu, kalau soalan ni knena macam mana jawab?
Dasar sosial yang telah dilaksanakan oleh negara sejak merdeka hingga kini telah berjaya membina negara dan bangsa Malaysia yang bersatu.
salam cikgu.. boleh tak cikgu pos skema jwapan utuk bab 10.2 nasionalisme di malaysia sehingga perang ke dua. :)
saya nak jawapan kertas 3 bagi tajuk 10.2 . secepatnya . terima kasih
blog yang menarik...sy selalu rujuk blog awak untuk anak murid sy...sila singgah di blog sy http://akusahajasendiri.blogspot.com
Cikgu~~Terima kasih banyak banyak..sangat membantu saya untuk Mid-Year exam..doakan saya cikgu :)
Terina kasih cikgu..
Cikgu boleh x cikgu sediakan skema jawapn tajuk nasionaloisme di malaysia sehingga perang dunia ke dua..saya nak study tajuk nie
Cikgu boleh x cikgu sediakan skema jawapn tajuk nasionaloisme di malaysia sehingga perang dunia ke dua..saya nak study tajuk nie
cikgu boleh tak email dokumen ini, thank u
charmainechan2000@live.com
Post a Comment